Advertorial
Αλέξανδρος Ευθυμιόπουλος

“Μουσικότροπο” & “outHEAR New Music Week Festival” φέρνουν το ΔΩΛ στο επίκεντρο της παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας

O δημιουργός και εμπνευστής των Φεστιβάλ, ο πιανίστας και καθηγητής πιάνου κ. Χρήστος Λενούτσος, μας δίνει μια πρώτη γεύση από το φετινό πρόγραμμα των διοργανώσεων.

Δύο μουσικά φεστιβάλ, δύο καλλιτεχνικά γεγονότα που έχουν γίνει θεσμός στα πολιτιστικά δρώμενα της Λάρισας, το φεστιβάλ «Μουσικότρoπο», καθώς και το φεστιβάλ σύγχρονης σύνθεσης outHEAR New Music Week, που πρόκειται να πραγματοποιηθούν το νέο έτος 2022, ανεβάζουν ακόμη ψηλότερα τον πήχη των πολιτιστικών εκδηλώσεων στη Λάρισα. Δύο κορυφαίες διοργανώσεις του Δημοτικού Ωδείου και της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Επιστημών του Δήμου Λάρισας, δημιουργός και εμπνευστής τον οποίων είναι ο πιανίστας και καθηγητής πιάνου κ. Χρήστος Λενούτσος, ο οποίος μας δίνει μια πρώτη γεύση από το φετινό πρόγραμμα των διοργανώσεων.

Κύριε Λενούτσο, τι αλλαγές έχει φέρει η πανδημία στην παρουσία των Φεστιβάλ;

Βρισκόμαστε σε μία πολύ δύσκολη συγκυρία μετά από τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί μέσω της πανδημίας. Οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις αρχίζουν δειλά να εμφανίζονται μέσα από μία προσπάθεια να ανακτηθεί ο χαμένος χρόνος, φέρνοντας τη ροή της καθημερινότητας στις ζωές μας. Χωρίς να γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει η επόμενη ημέρα, οραματιζόμαστε, χτίζουμε, δημιουργούμε, ελπίζοντας να οδηγούμαστε σε ένα πιο ανθρώπινο αύριο αφήνοντας πίσω μας τις καταστροφικές και επώδυνες συνέπειες της πανδημίας.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν να προκύψουν κάποιες αλλαγές που αφορούν στο χρονοδιάγραμμα. Το φεστιβάλ Μουσικότροπο ενώ πραγματοποιούνταν τον Φεβρουάριο, μετακινήθηκε τον επόμενο μήνα Μάρτιο, προκειμένου να υπάρχει χώρος προς αποφυγή πιθανών περιορισμών λόγω covid. Το ίδιο συνέβη και με το φεστιβάλ σύγχρονης σύνθεσης, το οποίο μετακινήθηκε από τον Δεκέμβρη στις αρχές Απριλίου, με αποτέλεσμα η εκκίνησή του να συμπίπτει με το τέλος του «Μουσικότροπο».

Τι προσφέρουν τέτοιες διοργανώσεις στον κόσμο της Λάρισας;
Η δημιουργία πολιτισμού και οι συνεργασίες με σημαντικούς ανθρώπους και φορείς, είναι μια αναγκαία προϋπόθεση για να εξελιχθεί και να βελτιωθεί η κοινωνία μας. Είναι δικό μας χρέος να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες συνθήκες, ώστε αυτή η πολιτιστική ανάταση να λάβει σάρκα και οστά. Οι εμπειρίες και εντυπώσεις που αποκόμισα από την παρουσία των φεστιβάλ μέχρι σήμερα, μου δίνουν την πεποίθηση ότι η πόλη μας μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλες διοργανώσεις, καθώς διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές, αλλά και το κοινό να τις υποστηρίξει. Από την άλλη μεριά, κάθε φορά, με μεγάλη χαρά διαπιστώνω τη θετική διάθεση που έχουν όλοι οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες και παιδαγωγοί να συνδράμουν με την παρουσία τους στις δράσεις που διοργανώνουμε. Πιστεύω ότι κύριο συστατικό της επιτυχίας μιας διοργάνωσης είναι η αγάπη για το αντικείμενο που ο κάθε καλλιτέχνης ή παιδαγωγός εκπροσωπεί. Μέχρι σήμερα όλοι οι καλεσμένοι μας προσφέρουν με τον καλύτερο τρόπο τις ιδέες, γνώσεις και την καλλιτεχνική τους αύρα.

Ποια είναι τα κίνητρά σας για τη δημιουργία τέτοιων διοργανώσεων και τι περιλαμβάνει το Μουσικότροπο;

Είναι πρόκληση η δημιουργία μιας μουσικής γέφυρας, που ενώνει την πόλη μας με ολόκληρο τον κόσμο. Επιδιώκω την ανάπτυξη συνεργασιών με κορυφαίους καλλιτέχνες και σύνολα με επίκεντρο την πόλη μας. Για παράδειγμα, φέτος στο Μουσικότροπο, μία από τις καλύτερες συμφωνικές ορχήστρες της χώρας μας, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή θα συμπράξει με τον Λαρισαίο βιρτουόζο του βιολιού Σωτήρη Ζησόπουλο, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Γερμανία. Η κορυφαία Λαρισαία μαέστρος Σταματία Καραμπίνη που επίσης ζει στη Γερμανία, θα διευθύνει μουσικούς από την πόλη μας προσφέροντας με τις γνώσεις της μία νέα μουσική πνοή. Δεν είναι μικρό πράγμα, ένας άνθρωπος σαν την Καραμπίνη, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τον Κουρτ Μαζούρ και τον Ζούμπιν Μέτα, να βρεθεί ανάμεσά μας.
Επίσης η αγαπημένη συνάδελφος του ωδείου μας και πιανίστα Ιωάννα Σιοπούδη θα συμπράξει με το κουαρτέτο «QuartettOrfeo» της Ρώμης, ιδρυτικό μέλος του οποίου τυγχάνει να είναι ο θαυμάσιος βιολιστής και αδερφός της Γιώργος Σιοπούδης. Δεν θα λείψει και η καλλιτεχνική παρουσία που προκύπτει από τη συνεργασία δύο εξαιρετικών ερμηνευτών, της Ρίτας Αντωνοπούλου με τον Μανόλη Ανδρουλιδάκη.
Εκτός των άλλων, παιδικά και καλλιτεχνικά εκπαιδευτικά προγράμματα όπως master classes διαφορετικών οργάνων, εργαστήρια που παντρεύουν τη μουσική με διαφορικές τεχνικές όπως της γιόγκα, η ενσωμάτωση στην κοινωνία μας των ατόμων με αναπηρία μέσα από τη μουσική, καθώς και άλλα πολλά, είναι ένα κομμάτι των δράσεων του «Μουσικότροπο», φέρνοντας τη μουσική κοντά μας, αναδεικνύοντας τη δύναμή της.

Και σχετικά με το Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής;

Σε αυτές τις γέφυρες που προανέφερα ανήκει και η διοργάνωση του outHEAR New Music Week. Το ωδείο μας γίνεται επίκεντρο σε ένα τομέα της μουσικής που κατέχει περίοπτη θέση σε διεθνείς διοργανώσεις των μεγαλύτερων μουσικών κέντρων του κόσμου, ενώ η πόλη μας συνοδοιπορεί στην εξέλιξη αυτής της σύνθετης τέχνης. Για την επίτευξη βέβαια αυτού του εγχειρήματος απαιτείται συνεργασία του ωδείου με γιγαντιαίους μουσικούς φορείς όπως του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Γκρατς Αυστρίας, που είναι το 2ο μεγαλύτερο μουσικό πανεπιστήμιο της Ευρώπης, καθώς και του διεθνούς συνόλου σύγχρονης μουσικής της Βιέννης Klangforum, που πλαισιώνει μουσικά το φεστιβάλ. Όλα αυτά υπό την αιγίδα της Αυστριακής Πρεσβείας Αθηνών. Ασφαλώς κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τη συμβολή των συνεργατών και αγαπημένων μου φίλων, πανεπιστημιακών δασκάλων Δημήτρη Παπαγεωργίου (Θεσσαλονίκη), Ορέστη Τουφεκτσή (Γκρατς) και Δημήτρη Πολυζωίδη (Βιέννη).

Αυτές οι συνεργασίες βρίσκουν αναγνώριση;

Θα σας πω μόνο ότι το φεστιβάλ σύγχρονης σύνθεσης κέρδισε μία μεγάλη επιχορήγηση από το τμήμα επιχορηγήσεων της Siemens (SIEMENS Music Foundation) που εδρεύει στην Ελβετία μέσα από ένα παγκόσμιο διαγωνισμό, καλύπτοντας ένα μεγάλο μέρος των εξόδων του. Μία αναγνώριση και οικονομική επιδότηση από ένα τέτοιο κολοσσό, νομίζω ότι συμβαίνει για πρώτη φορά στην καλλιτεχνική ιστορία της πόλης μας. Επίσης δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι σε αυτό το φεστιβάλ, μας επισκέπτονται νέοι μουσικοί από όλο τον πλανήτη. Νομίζω αυτό αποτελεί μία σημαντική καινοτομία για τη Λάρισα.

Πως συνδέονται τα δύο Φεστιβάλ;

Είναι δύο εντελώς ανεξάρτητες διοργανώσεις. Το κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ότι οι δράσεις τους είναι καλλιτεχνικές αλλά και εκπαιδευτικές. Είναι σημαντικό να επενδύουμε, εκτός από την καλλιτεχνική κίνηση που δημιουργούμε και στη μουσική εκπαίδευση των νέων μας.
Επιβάλλεται να τους δίνουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα για να έχουν τη δυνατότητα της επιλογής. Υπάρχουν τόσοι εξαιρετικοί καλλιτέχνες και πανεπιστημιακοί που μέσω αυτών των διοργανώσεων επισκέπτονται την πόλη μας, ενώ οποιοσδήποτε νέος έχει τη διάθεση και το ενδιαφέρον να έρθει σε επαφή μαζί τους, καθίσταται εφικτό. Αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να βοηθήσουν στην εξέλιξή του, να ανοίξουν τους ορίζοντές του, με άλλα λόγια να γνωρίσει τις δυνατότητες που του προσφέρονται στον τομέα που επιθυμεί.

Κάτι τελευταίο;

Επιτρέψτε μου μέσα από τη συζήτησή μας να ευχαριστήσω για την υποστήριξη σε αυτά τα εγχειρήματα τη διοίκηση του Δημοτικού Ωδείου, καθώς και της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Επιστημών του Δήμου Λαρισαίων. Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω το προσωπικό όλων των τμημάτων του ωδείου, όπως του διοικητικού, του τεχνικού, του τμήματος υποδοχής και καθαριότητας, για τη θέρμη και διάθεση που ανταποκρίνονται στις διαφορετικές απαιτήσεις που προκύπτουν. Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφερθώ και στους χορηγούς μας, που τόσα χρόνια με τη στήριξή τους καταφέρνουμε να κρατούμε σε υψηλό επίπεδο τις παροχές που προσφέρουμε στους προσκεκλημένους μας. Νομίζω εδώ εύστοχα θα μπορούσε να ειπωθεί «όλοι μαζί μπορούμε..!»
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και την ευκαιρία που μου δίνετε να μοιράζομαι τις σκέψεις μου μαζί με εσάς και το κοινό σας.
Καλές γιορτές!

 

Αυγουστος 2024
Εξώφυλλο περιοδικού
Διαβάστε τις Θεσσαλικές Επιλογές όπως τυπώνονται
Διαβάστε
cosmos-epipla-larisa
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης
ΕΣΠΑ
koufoma-larissa-koufomata
FYLLIANA
mikel
ΔΕΗ ΓΑΙΑ
cps
Κονδυλόπουλος
ΦΑΡΜΑΚΗΣ
RE.ARCH
Μονάδα φροντίδας Ηλικιωμένων
panagiotopoulos kataskeyastikh larisa
alkyon hotel skiathos
the medical project
Μαργαρίτης Πρίφτης Φούρλας
xasampaliotis
aimogiagnosi
asteras
dalamagas
ground plan
Investa
iakentro exvsvmatikh
Plitsi
kaloghroy
Prapas
MARIA KOKKA
thessalikes epiloges tilefono diafimisi
ΚΛΙΑΦΑ
Μαξιμιάδης
papatriantafylloy