Ζυγιστείτε και …αδυνατίστε!


Η προσεκτική, καθημερινή καταγραφή του σωματικού βάρους μπορεί να παίζει ρόλο-κλειδί στο αδυνάτισμα και στη διατήρηση του νέου σωματικού βάρους, και μάλιστα δίχως να ακολουθεί κάποιος συγκεκριμένο διαιτολόγιο.

 

Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης του Πανεπιστημίου Κορνέλ, στην οποία οι ερευνητές παρουσίασαν κατ' αρχήν σε 162 υπέρβαρους και παχύσαρκους εθελοντές, ηλικίας 37 έως 57 ετών, τους επιστημονικά τεκμηριωμένους τρόπους αδυνατίσματος. Στη διάρκεια της παρουσίασης, οι ερευνητές έδωσαν έμφαση στις ατομικές προτιμήσεις και στις μικρές στον τρόπο ζωής με τις οποίες μπορεί κανείς να προσλαμβάνει 100 θερμίδες λιγότερες την ημέρα. Τέτοιες αλλαγές είναι λ.χ. να μην τρώει επιδόρπιο μία-δύο φορές την εβδομάδα ή να μην τσιμπολογάει τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας ή να πίνει ένα υποκατάστατο γεύματος για μεσημεριανό 3 φορές την εβδομάδα κ.ο.κ.

Στη συνέχεια, οι εθελοντές χωρίσθηκαν στην τύχη σε δύο ομάδες. Σε εκείνους της πρώτης ομάδας οι ερευνητές χάρισαν από μία ζυγαριά μπάνιου, στην οποία έπρεπε να ζυγίζονται καθημερινά, την ίδια πάντα ώρα, κατά προτίμηση το πρωί, αμέσως μόλις σηκώνονταν από το κρεβάτι. Μάλιστα, έπρεπε να μπαίνουν καθημερινά σε μία ιστοσελίδα του πανεπιστημίου, για να σημειώνουν το βάρος τους. Στα άτομα της δεύτερης ομάδας δεν έγινε καθόλου λόγος για ζύγισμα, ενώ και στις δύο ομάδες προτάθηκε να προσπαθήσουν επί 1 χρόνο να χάσουν βάρος με όποιον τρόπο επιθυμούσαν.

Όταν πέρασε ο χρόνος, οι ερευνητές έδωσαν από μία ζυγαριά και στους εθελοντές της δεύτερης ομάδας, ζητώντας από τους μεν εθελοντές της πρώτης ομάδας να μην ξαναπαχύνουν και από εκείνους της δεύτερης να αδυνατίσουν.

Στον πρώτο χρόνο της μελέτης, ο αριθμός των εθελοντών που αδυνάτισαν σημαντικά ήταν διπλάσιος στην ομάδα που ζυγιζόταν καθημερινά. Στην πραγματικότητα, το 28,6% των εθελοντών αυτής της ομάδας έχασαν το 5% του αρχικού σωματικού βάρους τους και το 8,6% έχασαν το 10% του αρχικού σωματικού βάρους, ενώ κατά μέσον όρο η απώλεια βάρους έφτασε έως τα 8,6 κιλά. Στην ομάδα που δεν ζυγιζόταν, μόνο το 10,8% των εθελοντών έχασαν το 5% του αρχικού σωματικού βάρους τους και μόνο το 4,6% έχασαν το 10% του αρχικού σωματικού βάρους τους, ενώ η μέση απώλεια βάρους ήταν 4,9 κιλά. Στον δεύτερο χρόνο, οι μεν εθελοντές που ζυγίζονταν εξ αρχής καθημερινά κατόρθωσαν να διατηρήσουν σε μεγάλο βαθμό τα χαμένα κιλά, ενώ όσοι προσπάθησαν να αδυνατίσουν έχασαν παραπλήσια κιλά με εκείνα που παρατηρήθηκαν στο πρώτο έτος της μελέτης.

Τα ευρήματα αυτά θεωρούνται πολύ σημαντικά διότι προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει πως όσοι αδυνατίζουν ξαναπαίρνουν μέσα σε ένα χρόνο το τουλάχιστον 40% των χαμένων κιλών τους ενώ έπειτα από πέντε χρόνια το 95% έχουν ανακτήσει το παλαιό τους βάρος - μερικές φορές, δε, αυξημένο κατά τι σε σύγκριση με την εποχή πριν από το αδυνάτισμα.

Σχετικά Άρθρα

Timeline