Συμβουλές αντιμετώπισης του στρες για μαθητές, γονείς, και εκπαιδευτικούς


Τάσος Μπάρμπας

ΚΕΙΜΕΝΟ:

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει χαρακτηρίσει το στρες ως την επιδημία του 21ου αιώνα, ενώ σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ συνδέεται με κάποιο τρόπο με το 90% των επισκέψεων σε γιατρούς.

Η λέξη στρες έχει ενσωματωθεί πλέον στο λεξιλόγιο όλων και χρησιμοποιείται συστηματικά στην καθημερινή μας επικοινωνία, εννοώντας ο καθένας κάτι διαφορετικό. Όποιες κι αν είναι όμως οι διαφορετικές κατανοήσεις του όρου, το στρες στην πραγματικότητα είναι ένας πολύπλοκος και εκλεπτυσμένος μηχανισμός αντίδρασης του σώματός μας, ο οποίος δημιουργήθηκε από τη φύση πριν από εκατομμύρια χρόνια για να μας βοηθά να επιβιώνουμε και να χειριζόμαστε έκτακτες καταστάσεις που απειλούσαν κυριολεκτικά τη ζωή μας, όπως οι επιθέσεις από άγρια ζώα. Το στρες είναι χρήσιμο και απαραίτητο, όταν ενεργοποιείται όμως για τους σωστούς λόγους και κυρίως για μικρό χρονικό διάστημα

Σήμερα, αν και δεν κινδυνεύουμε πλέον από κάποια τίγρη που θα εμφανιστεί ξαφνικά μπροστά μας, από την πρώτη κιόλας στιγμή που ξυπνάμε αρχίζουμε να προσθέτουμε καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας μικρές δόσεις στρες στον οργανισμό μας, μετατρέποντας προσδοκίες, αγωνίες και προσωπικές ερμηνείες της σύγχρονης καθημερινότητάς μας σε αντίστοιχες απειλές. Ξεπερνούμε έτσι τα φυσιολογικά για τον καθένα όρια στρες και ενεργοποιούμε και διατηρούμε το σώμα μας σε μια συνεχή και καθημερινή κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με σημαντικά βλαβερές συνέπειες στη φυσιολογία του και στην υγεία μας συνολικότερα.

Το στρες μάς αφορά όλους, αλλά το πιο ανησυχητικό είναι ότι η επιδημία αυτή ξεκινά πλέον την εμφάνιση και την αρνητική επίδρασή της από πολύ νωρίς, διατρέχοντας ηλικιακά και αγγίζοντας ένα ανησυχητικά μεγάλο ποσοστό του μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού. Παρακάτω, περιγράφονται μερικές βασικές ρουτίνες και τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές, αλλά και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς τους, να το διαχειρίζονται άμεσα και εύκολα, να αναπτύξουν ψυχική ανθεκτικότητα και να απολαμβάνουν τα οφέλη μιας καλής ψυχικής υγείας.

Ύπνος

Ο ύπνος είναι το θεμέλιο της ζωής και η πιο σημαντική ρουτίνα που πρέπει να διδαχθεί στα παιδιά από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Τα δεδομένα που έχουμε είναι εντυπωσιακά και το βασικό συμπέρασμα είναι ένα και συγκεκριμένο: όταν δεν κοιμούνται σωστά την επόμενη μέρα είναι η χειρότερη εκδοχή του εαυτού τους. Σωστός ύπνος σημαίνει τουλάχιστον 8 ώρες διάρκεια, σταθερή ώρα που κοιμούνται και ξυπνάνε, προετοιμασία του σπιτιού μία με δύο ώρες πριν τον ύπνο (χαμηλό φωτισμό, αποχή από τηλεόραση και οθόνες που εκπέμπουν μπλε φωτισμό) και δωμάτιο με σωστή θερμοκρασία και απόλυτο σκοτάδι. Η μη κατανάλωση καφεΐνης μετά το μεσημέρι ή αλκοόλ για τους ενήλικες, η έκθεσή τους στο ήλιο καθημερινά για 10 λεπτά και η προσθήκη οποιαδήποτε μορφής κίνησης (περπάτημα, γυμναστική) συνεισφέρει σημαντικά στην ποιότητα του ύπνου που θα έχουν και στη συνολική ευεξία που θα απολαύσουν την επόμενη μέρα.

Περπάτημα

Όλοι έχουμε διαπιστώσει ότι όταν περπατάμε νιώθουμε καλύτερα και πιο ήρεμοι ψυχικά, ενώ έχουμε καλύτερη διαύγεια στη σκέψη μας. Οι ευκαιρίες, όπου κι αν ζούμε, να διδάξουμε στα παιδιά, ως γονείς ή εκπαιδευτικοί, ρουτίνες περπατήματος, με βάση το καθημερινό τους πρόγραμμα είναι πολλές και διαφορετικές. Αντίστοιχα, η ενθάρρυνση της συστηματικής ενασχόλησης τους με οποιοδήποτε σπορ και η έμφαση στη γυμναστική, καθώς και σε άλλες δραστηριότητες κίνησης μέσα στο σχολείο ή έξω από αυτό, λειτουργεί αθροιστικά στη μείωση και διαχείριση του στρες, μαζί με τόσα άλλα οφέλη για την υγεία τους που συνοδεύουν αυτές τις επιλογές.

Βαθιές αναπνοές

Υπάρχουν πολλές τεχνικές βαθιών αναπνοών που μπορεί να αναζητήσει και να βρει κανείς. Το σίγουρο είναι ότι πέντε μόνο λεπτά, ακόμα και λιγότερο, βαθιών συνειδητών αναπνοών κάθε πρωί, αλλά και κάθε φορά που νιώθουν στρεσαρισμένοι, είναι αποδεδειγμένο ότι μπορούν να τους ηρεμήσουν και να επαναφέρουν τη σκέψη τους στην παρούσα στιγμή, δημιουργώντας μια απόσταση από τις "απειλές" που τους δημιουργούν στρες και τις αρνητικές, τις περισσότερες φορές, μεγεθύνσεις που προκαλεί η φαντασία τους. Μια τεχνική που μπορούν να διδάξουν στους μαθητές οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο, αλλά και οι γονείς στο σπίτι, συμμετέχοντας και ωφελούμενοι και στις δύο περιπτώσεις και οι ίδιοι.

Ημερολόγιο (Journaling)

H εκπαίδευση των μαθητών να γράφουν ημερολόγιο έχει πολλαπλά οφέλη. Είτε μάθουν να γράφουν τις σκέψεις που τους στρεσάρουν και να τις απαντάνε οι ίδιοι λογικά είτε επιλέγουν να γράφουν το βράδυ για το πώς πέρασαν την ημέρα τους είτε το πρωί για το ποιες είναι οι προθέσεις τους, το γράψιμο τους βοηθά να «βγάλουν» όλα όσα έχουν στο κεφάλι τους και τους απασχολούν, να τα δούνε με μια ασφαλή απόσταση και να τα διαχειριστούνε με έναν πιο λειτουργικό τρόπο και προς όφελός τους.

Επιπλέον των παραπάνω, η επιδίωξη επαφής με τη φύση, η καθιέρωση χρονικών διαστημάτων μέσα στην ημέρα όπου οι μαθητές απέχουν από τις ψηφιακές συσκευές τους και τα κοινωνικά δίκτυα, η έμφαση σε πραγματικές κοινωνικές συναναστροφές, καθώς και η επιλογή μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής μπορούν να προσθέσουν σε μια πιο αποτελεσματική κατανόηση και διαχείριση των προκλήσεων της καθημερινότητάς τους, που θα τους κρατά ψυχικά ήρεμους και διαρκώς λειτουργικούς.

Ο Τάσος Μπάρμπας είναι εκπαιδευτικός και ερευνητής

Timeline

Εκδότρια: Δανάη Δημητρακοπούλου

Αρχισυνταξία: Χαρίκλεια Βλαχάκη
Σύνταξη: Παναγιώτα Φούντα
Δημιουργικό: Εύη Αγγελούλη
Επικοινωνία: epiloges@eleftheria.gr
Τηλ.: 2410 660335 
Δημοσιογραφικός Οργανισμός “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ

 Για την προβολή της επιχείρησής σας επικοινωνήστε με το διαφημιστικό τμήμα.

  • Υπεύθυνη: Σταυρούλα Γκρίλλα
  • Διεύθυνση: Παπασταύρου 6, Λάρισα
  • Τηλ.: 2410 564029
  • email: dtp@eleftheria.gr
  • Media Kit

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

SOCIAL MEDIA

Καρφιτσώστε τις Θεσσαλικές επιλογές στο pinterest Ακολουθήστε τις Θεσσαλικές επιλογές στο instagram